Bilingual digital educational resources design: a model for assessment and supporting checklist
Abstract
Bilingual Digital Educational Resources (DERs) are digital media (videos, animations, multimedia, etc.) designed for the teaching-learning process of deaf students, users of Brazilian Sign Language and Portuguese in its written form. The conception of these resources consists of a specific design demand, both as a project, as well as in the formal aesthetic aspects and in the organization of information. In this context, the design challenge of bilingual DERs is to contemplate two languages, articulating visual resources that support text and signaling, without overloading the user. Currently, many DERs are produced for the deaf, but research is scarce on how to assess the quality and select these materials. In this sense, the aim of this article is to present a model for evaluating the design of bilingual digital educational resources (Libras/Portuguese), as well as a support checklist for the evaluation of these resources, which can be carried out by researchers, teachers and project teams.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
AREA, M. M. La metamorfosis digital del material didáctico tras el paréntesis Gutenberg. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa-RELATEC, v. 16, n. 2, p. 13-28, 2017.
BONILLA-CRUZ, N. J.; CARRILLO-SIERRA, S. M. Fronteras en Educación: Una introducción. Contexto educativo: Convergencias y retos desde la perspectiva psicológica, Maracaibo, Ediciones Universidad del Zulia, p. 19-27, 2017.
BONSIEPE, G. 2011. Design, cultura e sociedade. São Paulo: Blucher, 2011.
CECHINEL, C. Avaliação da qualidade de objetos de aprendizagem dentro de repositórios. In: BRAGA, J. (Org.). Objetos de Aprendizagem: introdução e fundamentos. Santo André: UFABC, 2015. Disponível em: Access on Set. 2020.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010. 296p.
DALKEY, N. C. The Delphi method. An experimental study of group opinion. Santa Monica: Rand Corporation, 1969.
DEBEVC, M.; STJEPANOVIČ, Z.; HOLZINGER, A. Development and evaluation of an e-learning course for deaf and hard of hearing based on the advanced Adapted Pedagogical Index method. Interactive learning environments, v. 22, n. 1, p. 35-50, 2014.
DRESCH, A.; LACERDA, D. P.; JÚNIOR, J. A. V. A. Design science research: método de pesquisa para avanço da ciência e tecnologia. Bookman Editora, 2015.
FILATRO, A. Como preparar conteúdos para EAD. Saraiva Educação SA, 2018.
FURNIEL; MENDONÇA; SILVA. Como criar e avaliar a qualidade de Recursos Educacionais Abertos (REA), 2020. In: https://campusvirtual.fiocruz.br/portal/guiarea/assets/files/Guia2.pdf
GALASSO, B. J. B., LOPEZ, M. R. D. S., SEVERINO, R. D. M., LIMA, R. G. D., TEIXEIRA, D. E. Processo de Produção de Materiais Didáticos Bilíngues do Instituto Nacional de Educação de Surdos. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 24, n. 1, p. 59-72, 2018.
GESSER, A. Libras? Que língua é essa? Crenças e preconceitos em torno da língua de sinais e da realidade surda. Parábola Ed., 2009.
GODOI, K. A.; PADOVANI, S. Avaliação de material didático digital centrada no usuário: uma investigação de instrumentos passíveis de utilização por professores. Produção, v. 19, n. 3, p. 445-457, 2009.
GODOI, K. A. S. Avaliação de material didático digital na formação continuada de professores do ensino fundamental: uma pesquisa baseada em design. Tese (doutorado) em Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo PUC-SP, 2013.
HORN, R. E. Information design: Emergence of a new profession. Information design, v. 2, 2014.
LEACOCK, T. L.; NESBIT, J. C. A framework for evaluating the quality of multimedia learning resources. Journal of Educational Technology & Society, v. 10, n. 2, p. 44-59, 2007.
LIPTON, R. The Practical Guide to Information Design. Hoboken: Wiley, 2007.
MACHADO, P. C. Diferença cultural e educação bilíngüe: as narrativas dos professores surdos sobre questões curriculares. 2009. 164 f. 2009. Tese de Doutorado. Tese (Doutorado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2009.
MAYER, R. E. Multimedia Learning, 2ª ed. New York: Cambridge University Press, 2009.
MORAES, L. M. Um modelo para avaliação do design de recursos educacionais digitais bilíngues (libras/português). Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Design, Florianópolis, 2020.
MORAES, L. M.; GONÇALVES, B. S. Avaliação de Recursos Educacionais Digitais Bilíngues (Libras/Português): a configuração de um Modelo. Revista EducaOnline, v. 15, p. 100-118, 2021.
MORAES, L. M.; GONÇALVES, B. S.; BERGMANN, J. C. F. Recursos Educacionais Digitais para Estudantes Surdos: uma Possível Classificação. In: Educação Gráfica, Brasil, Bauru. ISSN 2179-7374. V. 22, No. 3. Dezembro de 2018. Pp. 44 – 62.
MUNARETTO, L. F.; CORRÊA, H. L.; CUNHA, J. A. C. Um estudo sobre as características do método Delphi e de grupo focal, como técnicas na obtenção de dados em pesquisas exploratórias. Revista de Administração da Universidade Federal de Santa Maria, v. 6, n. 1, p. 09-24, JAN./MAR. 2013. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=273428927002. Access in Jun. 2020.
PORTAL MEC. Plataforma MEC de Recursos Educacionais Digitais. Disponível em: https://portalmec.c3sl.ufpr.br/home. Acesso em: 15 mai. 2018
QUADROS, R. M. (org). Estudos Surdos III. Série pesquisas. Petrópolis, RJ: AraraAzul, 2008.
SHEDROFF, N. Information Interaction Design: A Unified Field Theory of Design. 2014. Disponível em: . Access on 16 set. 2016
SILVA, A. C. Redesenha do Livro: Aprendizagem Multimídia. 2017. In: Ensaio - Pesquisa em Educação em Ciências. 2017; DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172017190135
SILVEIRA, M. S.; CARNEIRO, M. L. F.. Diretrizes para a Avaliação da Usabilidade de Objetos de Aprendizagem. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). 2012.
DOI: https://doi.org/10.35522/eed.v29i3.1302
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Laíse Miolo de Moraes, Berenice Santos Gonçalves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Revista Estudos em Design, Rio de Janeiro, RJ, Brasil, ISSN Impresso: 0104-4249, ISSN Eletrônico: 1983-196X
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.