Book design politics in the context of new technologies

Gabriella Nair Figueiredo Noronha Pinto, Sérgio Antônio Silva

Resumo


Graphic design is a mediation process that involves project choices and decisions, which carry invisible dimensions and intentions, such as the ideologies that defines them. In present times, this mediation process is more complex, as new production and consumption arrangements take place. This paper seeks to discuss questions concerning book design in the context of new technologies, from theoretical and practical approaches, in a political perspective, raising reflections on the need for a conscious and responsible practice in search of a more ethical society. It also presents considerations about writing and typography, images, technologies and devices, business model, algorithms, and some trends and perspectives of the publishing market. The paper concludes by stating that the editorial design process, essentially in the contemporary scenario of new technologies, has to be carried out from a critical and political stance, considering the factors that influence praxis and compose the complexity of the editorial context.


Palavras-chave


Editorial design, Technologies, Politics

Texto completo:

PDF

Referências


AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? E outros ensaios. Santa Maria (RS): Argos, 2009.

AMAZONAS ATUAL. Venda de livros cresce na pandemia, mas afeta negócios das livrarias.2021. Available at: https://amazonasatual.com.br/venda-de-livros-cresce-na-pandemia-mas-afeta-negocios-das-livrarias/. Acessed in: May 10, 2021.

BERGER, John. Modos de ver. Lisbon: Edições 70, 1999.

BRUIJN, Marc de. et al.Dpt Collective. From Print to Ebooks: A Hybrid Publishing Toolkit for the Arts. Amsterdam: Institute Of Network Cultures. 2015. Available at: http://networkcultures.org/blog/publication/from-print-to-ebooks-a-hybrid-publishing-toolkit-for-the-arts/. Acessed in: May 10, 2021.

CARDOSO, Rafael. O design gráfico e sua história. Revista artes visuais, cultura e criação. Rio de Janeiro: Senac, 2008, p. 1-7.

CÂMARA BRASILEIRA DOS LIVROS (CBL).Setor editorial brasileiro encolheu 25% entre 2006 e 2018.May 28, 2019. https://cbl.org.br/2019/05/setor-editorial-brasileiro-encolheu-25-entre-2006-e-2018/. Acessed in: May 10, 2021.

CARRERA, Fernanda; CARVALHO, Denise. Algoritmos racistas: a hiper-ritualização da solidão da mulher negra em bancos de imagens digitais. Galáxia (São Paulo), n. 43, p. 99-114, 2020.

CARRIÓN, Jorge. Contra Amazon.São Paulo: Editora Elefante, 2020.

CEPA, Luis Filipe Leal. Design DesignUs Back:Modelos Históricos e Posicionamentos Contemporâneos dentro da crítica do design enquanto método para uma prática reflexiva e auto-consciente. Orientador: Mário Moura. Thesis (Masters) - Porto University, School of Arts, Graphic Design and Editorial Projects Post-Graduation Program, Porto, 2018.

CHARTIER, Roger. Os desafios da escrita [digital resource]. Unesp, 2002, n.p.

CHARTIER, Roger. Um mundo sem livros e sem livrarias? São Paulo: Letraviva, 2020.

CHU, Yu-Kuang. Interação entre linguagem e pensamento em chinês. Ideograma, v. 3, p. 203-228, 1977.

CUPANI, Alberto. Filosofia da tecnologia: um convite. Florianópolis: UFSC Publishing, 2011.

DE MORAES, Dijon. Metaprojeto como modelo projetual. Strategic Design Research Journal, v. 3, n. 2, 2010.

DEUTSCHE WELLE (DW). Como a taxação de livros pode afetar os mais pobres.2020.Available at: https://www.dw.com/pt-br/como-a-taxa%C3%A7%C3%A3o-de-livros-pode-afetar-os-mais-pobres/a-54619040. Acessed in: September 21, 2022.

DICK, Maurício Elias. Framebook: um framework para o processo de design de livros digitais. Advisor: Berenice Santos Gonçalves. Thesis (PhD) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Design, Florianópolis, 2019.

DICK, Maurício Elias; GONÇALVES, Berenice Santos. Fatores que influenciam o processo de design do livro digital. Design e Tecnologia, v. 10, n. 20, p. 106-118, 2020.

ESTADÃO. A crise do mercado editorial brasileiro em cinco perguntas. 2018. Available at: https://cultura.estadao.com.br/noticias/literatura,a-crise-do-mercado-editorial-brasileiro-em-cinco-perguntas,70002658690. Acessed in: August 4, 2021.

FLUSSER, Vilém. O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. Imprensa da Universidade de Coimbra/Coimbra University Press, 2012.

FLUSSER, Vilém. O mundo codificado:por uma filosofia do design e da comunicação. São Paulo: Ubu, 2018.

GÓMEZ, Diego. El Diseñador como Hacker. RChD: creación y pensamiento, n. 2, 2012.

GRUSZYNSKI, Ana Cláudia. Design gráfico:do invisível ao ilegível. São Paulo: Rosari, 2008.

INSTITUTO PRÓ-LIVRO. Pesquisa Retratos da Leitura.2020. Available at: https://www.prolivro.org.br/pesquisas-retratos-da-leitura/as-pesquisas-2/. Acessed in: May 10, 2021.

LIEVROUW, Leah A. New media, mediation, and communication study. In:Information, Communication & Society, v. 12, n. 3, p. 303-325, 2009. Available at: https://www.dhi.ac.uk/san/waysofbeing/data/communication-zangana-lievrouw-2009.pdfAcessed in: August 10, 2020.

LIEVROUW, Leah A.; LIVINGSTONE, Sonia. Handbook of new media: Social shaping and consequences of ICTs. London: Sage, 2006. Available at: https://eprints.lse.ac.uk/21502. Acessed in: August 10, 2020.

LUPTON, Ellen. Pensar com tipos.2. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

LUPTON, Ellen; MILLER, Abbott. Design, escrita, pesquisa: a escrita no design gráfico.Porto Alegre: Bookman, 2011.

LUPTON, Ellen; PHILLIPS, Jennifer Cole. Novos fundamentos do design. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

MANDEL, Ladislas. O poder da escrita. São Paulo: Edições Rosari, 2012.

MEIO E MENSAGEM. Em queda, mercado editorial brasileiro tenta virar a página.2019. Available at: https://www.meioemensagem.com.br/home/midia/2019/05/31/em-queda-mercado-editorial-brasileiro-tenta-virar-a-pagina.html. Acessed in: August 4, 2020.

MELOT, Michel. Livro,. São Paulo: Ateliê Editorial, 2012.

PATER, Ruben. Políticas do design: Um guia (não tão) global de comunicação visual. São Paulo: Ubu, 2020.

RIBEIRO, Ana Elisa. Livro. Edição e tecnologias no século XXI. Belo Horizonte: Moinhos/Contafios, 2018.

SANDEL, Michael J. O que o dinheiro não compra: os limites morais do mercado. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.

SANTAELLA, Lucia. Matrizes da linguagem e pensamento:sonora visual verbal: aplicações na hipermídia. São Paulo: Iluminuras, 2005.

SANTAELLA, Lucia; NÖTH, Winfried. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 2008.

SILVA, Tarcízio Roberto da. Visão Computacional e Vieses Racializados: branquitude como padrão no aprendizado de máquina. II COPENE Nordeste: Epistemologias Negras e Lutas Antirracistas, p. 29-31, 2019.

WOLOSZYN, Maíra. Fatores de aplicação da tipografia em livros digitais. Thesis (Masters). Florianópolis: Santa Catarina Federal University, Post-Graduation Program in Design, 2018.

ZUGLIANI, Jorge O. Práticas contemporâneas em design editorial: livros independentes e experimentais. Thesis (Masters). Bauru: Paulista State University, School of Architecture, Arts and Communication, 2020.




DOI: https://doi.org/10.35522/eed.v31i2.1709

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2023 Gabriella Nair Figueiredo Noronha Pinto, Sérgio Antônio Silva

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição - NãoComercial 4.0 Internacional.

Revista Estudos em Design, Rio de Janeiro, RJ, Brasil, ISSN Impresso: 0104-4249, ISSN Eletrônico: 1983-196X

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.